Ulicama Pariza 17. marta mogu da se voze samo automobili čija registarska tablica se završava neparnim brojem, a narednog dana oni sa parnim tablicama. Ova mera uvedena je prvi put od 1997. godine zbog povećanog zagađenja vazduha, koje može da dovede do alergija i astme, dok se prisustvo najsitnijih čestica povezuje čak i sa rakom. Prema prvim izveštajima, vozači su dobro prihvatili ovu meru, koju je opozicija kritikovala. Ovakve mere u Evropi nisu tako retke, a primer je Italija u čijim gradovima se povremeno primenjuje.

automobili pariz beta-ap

U jutarnjim satima Državni centar za informacije o putevima saopštio je da u pariskom regionu ima ukupno 90 kilometara zakrčenja na putevima, što je prema rečima portparola tog centra oko dva puta manje nego što je uobičajeno. Ministri su došli do policijske prefekture u Parizu u automobilima sa neparnim tablicama. “Moramo da pokažemo primer”, izjavio je jedan od njihovih vozača.

Veliki deo građana morao je da pronađe alternativni način za prevoz: zajednička vožnja s kolegama, rad od kuće ili javni prevoz. 

Osim onih sa neparnim tablicama, u Parizu smeju da voze automobili sa više od 3 putnika, vozila auto-škola, taksi prevoznika, kao i vozila na struju i hibridni automobili. 

Ovakva mera, koja je prethodni put u Parizu primenjena 1997. godine, izazvala je oprečne reakcije političkih stranaka, koje se pripremaju za lokalne izbore 23. marta, Predsednik desničarske opozicione Unije za narodni pokret (UMP) Žan-Fransoa Kope (Jean-Francois Cope) ocenio je da je ta mera doneta čisto radi promocije. 

Vladajuća levica ima drugačiji pogled na stvari. “Prvi put je jedna vlada preuzela odgovornost”, rekla je ministarka zdravlja iz Socijalističke Partije Marisol Turen (Touraine).

Da bi se ublažila neugodnost za građane, javni saobraćaj se ne naplaćuje, kao ni parkiranje u Parizu za vozila s parnim tablicama. Za nadzor primene ove mere angažovano je 700 policajaca na oko 60 kontrolnih punktova. Prekršioci se izlažu kaznama od 22 evra ukoliko plate na licu mesta, i 35 evra nakon tri dana. Ukoliko odbiju da se vrate kući, zabraniće se kretanje automobilom. Pored naizmenične vožnje, već nekoliko dana je, takođe zbog zagađenja, smanjena dozvoljena brzina za 20 ili 10 kilometara na čas, u zavisnosti od saobraćajnice.

Čestice u vazduhu mogu da izazovu astmu, alergi respiratorina i kardiovaskularna oboljenja, dok se smatra da su najsitnije čestice kancerogene. Ministarka zadravlja Marisol Turen rekal je da je u francuskim klinikama od petka povećana poseta pacijenata usled zagađenja, posebno među malom decom, i da je to uticalo na odluku da se smanji saobraćaj.

Više na sajtu EurActiv