Zimska vožnja bicikla – Ako vam vožnja bicikla tokom cele godine ne deluje kao sumanuta ideja, ako vam malo snega i zime ne smetaju da uživate u vožnji svog omiljenog prevoznog sredstva, čekaju vas prazne biciklističke staze i mnogo uživanja. Osim toga treba da imate na umu i par stvari koje ovo umnogome olakšavaju!

1.  Obucite se! Premda je ovo stvar zdravog razuma, ukoliko se niste dovoljno obukli ili ste se previše “natrontali” smrznućete se ili prokuvati u zavisnosti od kombinacije. Ono od čega se zebe na biciklu je vetar, pa ukoliko treba da stignete na posao pristojno obučeni možda nije loše da razmislite o nekoj windstoper odeći koju možete obući preko omiljenog sakoa, kaputa, džempera. Po kišnom vremenu zgodno dođu široke kabanice koje mogu da se prebace preko kormana, te kompletno ostajete suvi. Takođe, ukoliko pada kiša, vožnja bicikla sa kišobranom možda nije glamurozna, ali je više nego izvodljiva.

2. Osvetlite se! Zimi mnogo ranije pada mrak, te će vam se češće dešavati da ujutru po mraku idete na posao ili se popodne sa istog po mraku vraćate. Osim toga čak i u toku dana nije loše držati upaljene treptalice jer se vozači u ovom periodu odviknu od prisustva biciklista u saobraćaju.

3. Ozvučite se! Ne, ovo ne znači da treba da ponesete zvučnike na paktregeru (mada ovo možda i nije loša ideja), ali potreba da imate jedno, dva pa čak i tri zvonceta uopšte nije daleko od suvišne. Osim što po zimi zvonca, pa i ostali delovi bicikla, umeju da zataje, koncentracija pešaka na biciklističkim stazama se uvećava sa smanjenjem broja biciklista na istim, te je zvonjenje mnogo učestalije nego leti. Dva zvonceta i trubica završavaju većinu vrsta pešaka na biciklističkim stazama.

4. Stavite blatobrane na bicikl! Iako štrafta na leđima sastavljena od kombinacije blata, soli i snega možda deluje kao modni detalj sa proteklog Fashion week-a, ipak treba u pristojnom izdanju stići na odredište.

5. Redovno podmazujte lanac! So i bljuzgavica je ono što lanac od bicikla ne voli, te pokušajte barem jednom mesečno da stavite malo ulja na lanac da ne bi zarđao. Takođe, ukoliko ste u mogućnosti, operite bicikl bar jednom u toku zime i pred početak prolećne sezone (ovo se naročito odnosi na čelične ramove i felne koji od prevelike količine soli na stazama češće korodiraju, što može dovesti do pucanja). Takođe, ne bi bilo loše podmazati malo i sajle od kočnica i menjača, produžićete im rok trajanja, a i kočenje i menjanje brzina će ići lakše. Bilo koje ulje za šivaće mašine ili lagano mehaničko ulje od 100-200 din. završava posao. Zapamtite – što je veća izloženost agresivnim elementima, to više paženja i maženja bicikla!

6. Spustite pritisak u gumama! Niži pritisak u gumama omogućava veću gaznu površinu gume što omogućava veću stabilnost bicikla, naročito po snegu. Naravno, ovo može uticati na brzinu, ali svakako je pametno zimi malo i usporiti zbog slabije vidljivosti biciklista.

Generalno, ništa navedenog nije “Sveto slovo”, ali su prosto izvedeni iz iskustva i godina vožnje bicikla u urbanim uslovima u zimskom periodu. Preporuka je da se koriste biciklističke staze (ukoliko nije nabacan sneg na njih), iz čisto zakonskih razloga, jer ste u slučaju bilo kakvog udesa u mnogo boljoj poziciji pred zakonom nego da ste vozili po kolovozu pored kojeg postoji biciklistička staza.

Šal, kapa i rukavice, svetla i povećana doza opreza u saobraćaju, mogu učiniti da celu cimu provedete na dva točka, bez potrebe da se gurate u autobusu ili čekate na semafore zaglavljeni u saobraćaju.

Autor: Goran Bačić

Izvor: Novosadska biciklistička inicijativa